Vi kunne ikke finde på flere lege til prosodi, så vi valgte denne i stedet til den sidste leg.
Deltager:
10-15 børn i
5-6 års alderen
Tid:
Ca. 10
minutter
Materialer:
Kort med ord
på – på den ene side er der et ord og den anden side er blank
Trin for trin:
Kortene bliver spredt ud på
jorden med den blanke side opad.
Hvert kort indeholder et ord og et tilhørende billede, som kan blive sat sammen med et andet kort med ord og billede, så der bliver dannet et nyt ord.
Børnene skal nu skiftevis løbe op til kortene og vende to kort og vurdere om disse to kort kan blive sat sammen til et nyt ord.
Hvis kortene ikke kan blive sat sammen til et nyt ord, lægges kortene ned igen med den blanke side opad.
Hvis kortene kan blive sat sammen til et nyt ord, tages stikkene med ned til de andre børn og stikket bliver lagt på jorden.
Når alle kortene er sat sammen til nye ord, læses de nye ord op sammen med den voksne – Hvilke ord er ”rigtige” ord og hvilke ord er ”vrøvleord”.
Hvis der er ”vrøvleord”, må børnene finde ud af, hvilke stik der skal ændres for, at alle kort bliver brugt og danne ”rigtige” ord.
Hvad styrkes primært:
- Kendskab til
sammensatte ord/udvidelse af ordforråd (morfologi)
- Samarbejde –
når børnene skal læse de nye ord op og efterfølgende eventuelt ændre stik for,
at alle kort kan blive brugt.
Variationer
- Billederne, der illustrerer ordet, kan tages væk (gør legen sværere)
- Sværere ord
- Ved fx stoleben = stol + ben, kan man udvide legen med, at børnene skal finde ud af, om der skal være et bindingsbogstav, for at det blive et nyt ord.
- Hvis det bliver for svært at tage en beslutning selv, kan børnene løbe op til kortene i par
Ordliste + billeder:
Det behøves ikke være de ord, som vi har tænkt, der er rigtige. - Bare det er "rigtige" ord der bliver dannet og ikke "vrøvleord"
Ord:
Abe + kat
Stol+ben
Kage+mand
Fod+bold
Finger+ring
Vinter+jakke
Hane+kam
Får+kylling
Hav+frue
Jul+træ
Bil+nøgle
Cykel+lygte
Hunde+snor
Skole+taske
Slik+pose
Land+mand
Ingen kommentarer:
Send en kommentar