onsdag den 21. oktober 2015

Tommelfinger-sangen

Aktivitet som fremmer den sproglige udvikling:

Aktivitet: 

Tommelfinger-sang: ”Tommelfinger, tommelfinger hvor er du? Her er jeg! Her er jeg! Goddag, goddag, goddag” Her har børnene hænderne på ryggen til at starte med – herefter tager barnet den ene hånd frem med tommelfingeren oppe og herefter den anden hånd med tommelfingeren oppe og bukker dem, idet barnet siger ”Goddag, goddag, goddag”.

Det samme skal ske med de andre fingre – og til sidst ”Alle fingre, alle fingre hvor er I? Her er de! Her er de! Goddag, goddag, goddag”.

Målgruppe: 

Børnehavebørn i alderen 3 – 4 år

Kommunikative og læringsmæssige forudsætninger:

-          Børnene har i denne alder et knap så udviklet sprog – de kan ytre sig i forhold til ”overlevelse”. Dermed kan de sige, når de er sultne, og når de skal på toilettet. De græder, når de bliver bange og kede af det, og sure når de kommer i konflikter med andre. Dette er vigtigt, når man skal være med i en leg – altså at de kan tale og ytre sig.

-          At de mestre grovmotorikken

-          At du kan multitaske – altså synge, bevæge sig og lytte samtidigt.

Mål med aktiviteten: 

-          At børnene kommer i ”Zone for nærmeste udvikling”– dette er vigtigt, da det er i denne zone, at man udvikler sig ved hjælp af andre.

-          At barnet udvikler sin begrebsforståelse gennem erfaringer med genstande - fingrene. Vi benytter os af Vygotskys teori omkring begrebernes udvikling,som omhandler: jo flere erfaringer jo lettere begrebsudvikling.

-          At børnene udvikler deres finmotorik via gestikken i sanglegen.

-          At styrke sprogudviklingen gennem sangen og bevægelsen ved at have gentagelser ”Tommelfinger, tommelfinger, Hvor er du? Her er jeg! Her er jeg! Goddag, goddag, goddag”.

-          At børnene går fra legen med en følelse af, at de er blevet anerkendt og herigennem føler, at de er blevet set og hørt.

Filmklip:

Samtale mellem pædagog og kollega inden aktivitet:


Præsentation af legen fra pædagog til børnene:


Samtale mellem pædagog og forældre efter aktivitet:



Litteraturliste:

”Zone for nærmeste udvikling”: Deleuran R. og Olsen M. (2011), Sprogtilegnelse, s. 498, Systime
”Ordbetydningernes udvikling/begrebsudvikling”: Deleuran R. og Olsen M. (2011), Sprogtilegnelse, s. 487, Systime

”Gestik”: Den Danske Ordbog. Gestik. Lokaliseret d. 21/10 2015 på: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=gestikken



Opgaven er lavet af:

Emilie, Camilla, Victoria og Sanne – PS15A

1 kommentar:

  1. Hej med jer

    I vælger en gammel kending som bestemt er god for børnene. I forhold til den begrebslige forståelse af ordene, tror jeg I skal have fat i de lidt yngre børn, der stadig er ved at lære hvad fingrene hedder, er og kan bruges til. 4-årige har nok generelt en forståelse for det, men omvendt vil de nok stadig synes om legen – og måske alligevel kunne lære af den.

    Men I har helt fat i at legen styrker finmotorik og konceptuel (begrebsmæssig) sproglig viden.

    NB! I nævner ’zone for nærmeste udvikling som et mål’. I bør snarere betragte det som en vigtig del af det der skal til for at nå målet.

    I har lavet nogle gode videoer. Jeres forklaring til børnene er særligt god. Den voksne underbygger talen med gestik og mimik, og viser hvordan man gør mens hun forklarer. Sådan skal det gøres!

    Forældrevideoen er måske ikke helt så vellykket – sprogbrugen er noget upræcis og uformel: ”lære at bukke dem og så’n noget..” ”det gik skide godt med ham”
    Og hvad kan barnet egentlig: han er god til navnene på fingrene- men kan ikke helt huske hvad de hedder?
    Det gik helt vildt fint- men det var også lidt svært for ham at bøje fingrene

    SvarSlet